zondag 1 juni 2014

Emphatie

Empathie
1.        Empatisch vermogen is niets meer dan het aanvoelen van anderen, het invoelen van gebeurtenissen.
2.         


Stelling
Klopt het?
Want in de tekst staat ...
1
Door het lezen van verhalen kunnen
Nee
 Door het lezen van romans en poëzie kunnen mensen zich beter inleven in anderen.

mensen zich beter inleven in anderen.

2
Door het lezen van gedichten kunnen mensen zich beter inleven in anderen.
Nee
Door het lezen van romans en poëzie kunnen mensen zich beter inleven in anderen


3
Dat mensen zich beter in anderen
Ja
 Direct hierna volgden tests waarbij zij onder meer gezichtsuitdrukkingen beoordeelden.

kunnen inleven, kun je zien aan hun



gezicht.


4
De proefpersonen kregen willekeurige
Nee
 Sommige
vrijwilligers lazen Tsjechov, andere lazen verhalen van ‘mindere’ literaire statuur

teksten te lezen.


5
In literaire fictie komen mensen met
Ja
 Bij populaire fictie is dit volgens de onderzoekers minder het geval, omdat de hoofdpersonen
zich een stuk voorspelbaarder gedragen.

een meer ingewikkeld karakter voor.


6
In literaire fictie gedragen de personen zich onvoorspelbaar.
Ja



 De onderzoekers denken dat dit komt doordat literaire fictie gelaagde karakters beschrijft.
Lezers moeten zich maximaal inleven in de gedachtewereld van de hoofdpersoon.
7
Het was al bekend dat lezers van
Nee


literatuur een groter empathisch vermogen hadden.



 Dit is het eerste onderzoek dat een direct causaal verband tussen literatuur en empathisch
vermogen aantoont
8
Dit Amerikaanse onderzoek vertelt
Nee
 De wetenschappers hopen met dit onderzoek de educatieve en maatschappelijke waarde van
literatuuronderwijs aan te tonen.

niets nieuws.


9
Het is zeker dat empathische mensen meer literatuur lezen.
Ja



 Mensen die
literaire fictie lazen, scoorden het hoogst.
10
Het is hard nodig dat de waarde van literatuur wordt aangetoond.
Ja



 . Dit vinden zij hard nodig, want romans lezen daalt al jaren als
vrijetijdsbesteding.
11
Een blijvend effect van het lezen van
Ja
 Dat blijft onduidelijk

literatuur is niet aangetoond.


12
Alleen literatuur vergroot het
Nee
 Ook hopen ze te
bepalen hoe andere kunstvormen, zoals toneelstukken en films, empathische vaardigheden kunnen
versterken.

empathische vermogen van de mens.


13
De beschrijving van de gelaagde
Ja
 De onderzoekers denken dat dit komt doordat literaire fictie gelaagde karakters beschrijft.

karakters is het kenmerk van literatuur



dat de empathische vermogens



versterkt.




3.

Beste Meneer/Mevrouw,

Mijn naam is Patrick Ceelie, ik ben 15 jaar oud, ik woon in Diemen, en ik ben een leerling aan u school. Ik heb gisteren een artikel gelezen waar de samenhang tussen empathie en literatuur beschreven word. Als ik dit artikel lees, dan word ik verdrietig van het feit dat wij zo weinig literatuur in de lessen voorgeschoteld krijgen.

Ik vind dat wij, leerlingen van het Vechtstede College Weesp, meer tijd moeten besteden aan de Nederlandse literatuur, omdat dit je empatisch vermogen ontwikkelt. Empathie is een goed eigenschap, die je als mens beter maakt. Het lezen van literaire fictie zorgt daarnaast ook voor een beter inlevingsvermogen. Ik ben al van vroegs af aan een enthousiaste lezer, dus alleen daarvoor zou ik al meer literaire opdrachten willen maken in plaats van de alledaagse grammatica & spellingsopdrachten.

Ik verzoek u, als directie van deze school, de Nederlandse lessen meer literair te maken. Samengevat,  laat bijvoorbeeld elke leerling een literair boek per periode lezen, en hem/haar opdrachten daarover maken.

Met vriendelijke Groeten,
Patrick Ceelie
V4B


4.

Beste Meneer/Mevrouw,

Mijn naam is Patrick Ceelie, ik ben 15 jaar oud, ik woon in Diemen, en ik ben een leerling aan u school. Ik heb gisteren een artikel gelezen waar de samenhang tussen empathie en literatuur beschreven word. Nou heb ik het niet zo op literatuur, maar in het artikel stond ook dat andere culturele uitingen als muziek, films & toneel ook invloed hebben op de empathie.

Helaas luisteren we nooit muziek, kijken we nooit films & gaan we (bijna) nooit naar het toneel.
Ik vind dit erg teleurstellend, en ik vraag daarom ook om verandering. Ik vind dat we veel meer tijd moeten besteden aan bovenstaande punten, omdat het je empatisch vermogen en je inlevingsvermogen ontwikkelt. Ik denk dat iedereen het ook leuk vind om naar muziek te luisteren, of om naar een film te kijken. Leuk en leerzaam dus!

Ik verzoek u dus om de werkwijzer van de Nederlandse taal en literatuur om te gooien, en wat meer culturele activiteiten in te plannen.

Met vriendelijke Groeten,
Patrick Ceelie

V4B

Geen opmerkingen:

Een reactie posten